lørdag 26. januar 2013

Hjemmelagde knekkebrød

Forrige kvelden gikk jeg i gang med å lage knekkebrød. Det gikk fort siden det ikke trengs noe hevetid. Jeg blandet alle ingrediensene i en stor bakebolle og lot røren svelle 10 minutter før jeg smurte røren utover stekebrettene så tynt lag som mulig. Ovnen var forvarmet til 150 garder, jeg brukte varmluft sånn at alle tre brettene kunne så i ovnen samtidig. Etter 10 minutter i ovnen tok jeg ut brettene og skjærte opp knekkebrødene i passende størrelser med et pizzahjul, deretter stekte de videre i 1 time og 15 minutter.

Når steketiden er over kan det være lurt å åpne stekeovnen og la den stå åpen en stund sånn at all fuktighet forsvinner og knekkebrødene blir skikkelig tørr og sprø. Avkjøles på rist. Nam-nam

Oppskrift:
 
2 dl lettkokte havregryn
2 dl sammalt rug (jeg brukte grov)
2 dl solsikkekjerner
2 dl sesamfrø
2 dl havrekli
1 dl kruskakli
1 dl linfrø
2 ts salt
7,5 dl vann

 
 
Ha en god dag!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir veldig glad om du legger igjen en kommentar!